PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

12 January 2009

KIPAP oo KIPAP

Sabtu lepas x tahu la nak wat ape utk breakfast. Tengok dlm fridge atas sebiji kentang. erm.. terpk lak nak wat karipap. lama x makan karipap sendiri buat. Aku pun buat la intinya tp x wat pedas pun sbb nak kasi izz makan. Dlm sejam tu siap semua..bekalkan apis sikit ke opis. Si izz makan sampai 2 biji.. sedap agaknye. hehehe....meh la aku kongsi2 resipi kipap aku buat tu... lama dah x buat..adala dlm 7 tahun. hehe.. dulu zaman bujang2 rajin buat sbb abg aku suka makan kipap. skrang ni pun dia tgh mengidam nak makan kipap panas. bini ngandung dia yg mabuk nak makan itu ini.
Resipi:-
Kulit...
3 cawan tepung gandum
3 sudu besar marjerin lembut
garam secubit
air
Inti ...
1 biji ubi kentang ( potong dadu)
1 sudu besar serbuk kari
1 sudu kecik udang kering - ditumbuk lumat
daun sup (diricik halus)
garam secukup rasa
1 ulas bawang merah - ditumbuk lumat
1 ulas bawang putih - ditumbuk lumat
air
Caranya :
1- Satukan tepung,marjerin,garam & air. kemudian uli sampai jd doh.
2- Tumis bahan yg telah ditumbuk hingga naik bau.. masukkan kentang. Tuang air sedikit sehingga ubi empuk.
3- masukkan serbuk kari,garam secukup rasa & hirisan daun sup.. Gaul hingga sebati & sejukkan.
4- Leperkan doh..masukkan inti & kelimkan.
5- Goreng hingga kekuningan...

14 comments:

Tinie said...

cedappp oo
ko buat banyak2 bagi la aku skit.
aku masak2 memasak memang malas..
hehhehe

Bibu said...

ala..rajin nye ko cik Fazilah!
Aku pon baru nak amik rajin wat kue2 ni..tapi tak sesedap air tgn mak gue huaaaaaa

EDA said...

cantek je kipap ko besen..nanti aku balik ko goreng kipap byk2 taw..bag besen rasa..kipap ko pun aku nak rasa bole ;)

MUMMY ILA said...

tinie~ xde la rajin. cuma tekak ni je nak makan sendiri punya.

bibu~ aku x tahu la sedap ke idak tp tekak aku rasa cam sedap. kahhh..mak aku bab masak mmg malas tp dia bab mengemas umah bg dia.. aku lak yg mmg MALAS...

EDA besen~ ko balik dulu..nanti aku kasi ko makan kipap aku yg tembam ni..kahhh

ZiE said...

amboi ila sedap kipap ko... rajin mummy izz ni buat.. nanti kasi aku merasa kipap ko tu ye.. hahahah semua aku nak rasa ni.

MUMMY ILA said...

zie~ ada2 je la zie

Nur Syafawati said...

comey2 kipap ko ila!!aku suke..aku x penah lagi wat kipap..slalu wat popia je..lebih kurang je rase..kulit je lain..kahh

ai said...

pandainye kau buat karipap. aku tak reti. mencipap aku pandai la! kah kah kahhhhhhh

MUMMY ILA said...

sya~ ko buat la lepas ni sya.senang jek.

kak ai~ aku pun tau mencipap..bunyinye pap..pap..pap...huh..18sx x elok dibaca 18thn ke bawah. Awasi anak andaa!!

mummy teha said...

k.ilaaaaaa..nmpk sodap kipap ang..hehehe..bkn kipap bwh tuu..tp kipap yg ko buat tu laa..heheh..
nk tryla resepi ko..wallahhh

MUMMY ILA said...

teha~ cubala tp inti tu mmg x pedas sgt tau cuma rasa1 rempah jek. aku mmg buat utk izz. klau nak pedas letak lebih kari tu & serbuk black pepper ..sedapp

fahmi latiff said...

sedap karipap tu...
pandai mummy ila buat... ek

Mama Herda said...

ila..nasib baik aku x slh sebut tajuk entry ko tu..:)) hahahaha..ewah..berkaripap pulok..praktis utk BBQ yerk..heheh..syabas rakan gila ku..hahahaah..

elly said...

xpenah wat kipap sendiri... slalu tolong2 mak je hehehe...

 
template by suckmylolly.com