PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

16 February 2009

APAM GEBUS

-- apam tgh stim..kahhh >> apam gebu dah siap utk di rogol Menu di pagi sabtu, apam tepung beras gebu utk disantap 3 beranak. Saje nak habiskan stok eno yg sikit. so, aku pk-pk mau buat apa?.. apam la.. sbb aku suka makan apamm!!! Apam aku lg gebu dr ini apam tp apam ni pun sedap cam apam aku gak. kahhh.. Resipi : 3cawan tepung beras cap teratai 2 sudu besar tepung gandum 5 sudu besar gula pasir 400ml air biasa 1sudu besar yis kering Pewarna (jika nak apam kaler lain) 11/2 sudu beso eno (tu je yg aku tinggal) kelapa parut gaul dgn garam Cara nak buat : - Blend /Mix tepung,gula yis & gula hingga sebati. - Perapkan adunan tu semalamam dlm bekas bertutup - Bila dah semalaman, stimkan periuk kukus. aku pakai rice cooker je. kahh.. letak acuan/loyang dalam periuk yg dah berwap dlm 5saat. Lepas tu Masukkan eno dlm bancuhan tepung & kacau sebati. Masukkan bancuhan dlm acuan hingga penuh utk hasil senyuman yg lagi menarik. kahh.. -Tunggu apam masak atau merekah. -Sejukkan dulu sebelum kluakan apam dr acuan/loyang. - kukuskan kelapa tu sekejap. Ni petua utk elak kelapa cepat basi. -- Dah leh bedalllll itu apammm!!
(Adunan utk 10 cawan acuan yg ada dlm gambar tu)

10 comments:

eLYies said...

adui..sedapnya apam ko ila...

ai said...

apam kau lagi gebu dari apam tu ye debab?? huyoooooo! :O

keh keh...

MUMMY ILA said...

yies~ mmg sedap ..kalau aku yg gebu ni buat mmg sedap ..kahhh

kak ai~ aah.sedap sgt cam apam ko gak. kahhh

Bibu said...

sedapnye ..pesal ko rajin sgt nih ih ih ih

Nur Syafawati said...

dapnyer ila!!!tunggu la aku beli pengukus!!!aku wat sampai lobam!!!tgu ko!!!tguuuuuuuuuu

MUMMY ILA said...

kak bibu~ aku mmg sedia kala rajin cuma aku MALAS nak snap gambo sbb KAMERA aku ni x bape nak stedy. tunggu la DSLR aku menjadi kenyataan. (ntah bila la aku dpt pakai..kahhh..berangan dulu cam mak jenin)

MUMMY ILA said...

sya~ aku sabar menanti pengukus ko tu! nanti leh wat sistem barter!

Eda said...

tembamnya apam ko besen!sodap kena rogol tu

MUMMY ILA said...

eda~ tgkla tuan punya apam tu camne?..tembam cam apam tu gak. kahhh

kak ina kl said...

amboi ila..best betul apam gebus ni..nanti kalau nak makan bolehlah ambil resepi ni ye..

 
template by suckmylolly.com