PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

05 November 2010

SUSU.. CUKUP KE?



“Tolong! Aliran susu saya semakin berkurangan!”
Untuk menjamin aliran susu anda sentiasa mencukupi, anda perlulah menyusukan anak anda secara kerap dan betul. Bermulalah dengan menyusukan anak anda setiap dua jam sebaik sahaja anda dihantar ke wad selepas bersalin. Setelah anda mula bekerja semula, anda dinasihatkan untuk menyambung amalan menyusukan anak anda. Jika perlu, perah susu anda di tempat kerja. Pemberian makanan tambahan seperti susu formula, air atau makanan dan minuman pada 6 bulan pertama kehidupan dan penggunaan puting akan mengurangkan penghisapan susu oleh anak anda, lalu mengganggu penghasilan susu anda.

“Bagaimana akan saya tahu jika saya menghasilkan susu ibu yang secukupnya?”
Anak anda mendapat susu yang cukup jika dia berasa berpuas hati selama kira-kira satu jam selepas penyusuan. Selain itu, berat badan anak anda juga akan meningkat sebanyak 20 gram sehari selepas minggu pertama hidupnya jika diberikan susu ibu yang secukupnya. Satu lagi cara untuk mengetahui jika anda menghasilkan susu yang cukup untuk anak anda adalah dengan memeriksa sisa buangannya. Anak anda akan membuang air kecil sebanyak 5 atau 6 kali sehari dan membuang air besar kira-kira 3 hingga 8 kali sehari pada bulan pertama hidupnya.


Tips
  • Penghasilan susu boleh terjejas disebabkan pengambilan makanan. Pastikan anda makan secara betul dengan:
    – Makanan secara seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.
    – Banyakkan minum air sepanjang hari.
    – Ambil makanan tambahan (suplemen) hanya jika dinasihatkan oleh doktor.
    – Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.
  • Hadkan pengambilan teh dan kopi. Ia boleh menyebabkan bayi anda menjadi terlalu aktif. Minum secawan atau dua masih diterima tetapi pastikan ia tidak melebihi enam cawan sehari.
  • Terus menyusu walaupun anda tidak sihat. Ini mengelakkan saluran susu daripada tersumbat, mastitis (jangkitan payudara) dan bengkak yang bernanah.
  • Jangan ambil ubat-ubatan tanpa preskripsi doktor.
  • Jangan merokok atau mendedahkan diri dan bayi dengan asap rokok. Ini boleh menjejaskan penghasilan susu.
  • Jika anda atau keluarga anda pernah mengalami asma atau alergi kulit dan hidung, cuba elakkan susu and produk susu. Ia mungkin mengakitbatkan ruam alergi pada bayi anda.

2 comments:

el said...

wahhh ni info paling best sejak ko war2kan susu ibu ni ahaksss

iera_ayien said...

thanks ila...berkongsi ilmu di sini

 
template by suckmylolly.com