PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

23 November 2010

WHALES / PAUS TERDAMPAR

perghhh banyak tol WHALES / PAUS terdampar di tepi pantai. Kalau kat Malaysia susah nak jumpa situasi camni. Kesian gak kat ikan-ikan ni sebab mereka tersesat di bawak arus ke pantai. Kejadian ni banyak kali berlaku di New Zealand. Kat sana memang ada organisasi marin dan sukarelawan yang menguruskan marin. Bagus gak dowang ni. Boleh dipuji. Jom kita lihat bagaimana dowang menolong paus ni keluar dari pantai dan menuju ke laut dalam semula. Lenkali hati-hati ye cik paus..ko ni dok tersadai atas darat lama-lama bahaya, kang mati jadi paus kering lak. X pasal je jadi ikan kering masin.

 ha amik tersadai dah..
 cubaan menyelamatkan paus-paus terdampar
 dowang ni masih hidup tapi orang kata nyawa-nyawa paus la..
Operasi membawa paus ke kawasan air
 dowang tengah cek paus-paus sama ada masih bernyawa atau tak
disebabkan paus ni berat terpaksa la guna jentera
 selimutkan dulu dgn kain lembab . nak elakkan dowang kekeringan
 operasi memasukkan mereka ke dalam air semula
haaa..dah bernafas semula. suka tol paus ni
  
yeay!! leh balik rumah - kata paus-paus ni.. hehe

4 comments:

eLYies said...

nasib baik hidup..kalo tak PUPUS dah paus ..huhuhu

ILA HAFIZ said...

tula.. bagus ada manusia yg perihatin pada binatang marin

Lyana said...

cantiknye pasir kat gambar 1st tu kan...

Lizzie Yasmin said...

kat tmpat depa nie.. bukan je paus terpampar.. kalu musim summer dogung pun byk mendampar tepi laut tue.. hehehe

 
template by suckmylolly.com