PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

18 October 2010

90 HARI CUTI BERSALIN!!!!


90 HARI???

KENAPA???

UNTUK APA???


MARI KITA KAJI KENAPA WANITA DI MALAYSIA TERUTAMA KAKITANGAN KERAJAAN / SESETENGAH KAKITANGAN SWASTA DIBERIKAN CUTI SELAMA 90 HARI...





SEBAB UTAMA :

1. DAPAT MEMBERIKAN SUSU IBU SECARA EKSKLUSIF (SEPENUH MASA) KEPADA BAYI.
Di negara-negara maju seperti Eropah , Germany mereka telah memperuntukkan 6 BULAN cuti bersalin untuk ibu-ibu memberi penyusuan secara sepenuhnya tanpa susu formula. Mereka sedar penyusuan susu ibu spenuhnya dapat memberikan faedah kepada bayi kerana ia dapat membentuk IQ yang lebih tinggi berbanding bayi yang tidak dapat menyusu sepenuhnya.

Oleh itu, kita yang mendapat peluang bercuti lama ni janganlah memberi alasan tidak cukup masa memberikan anak susu ibu kerana peluang yang lama ni dapat membantu ibu-ibu belajar dan berusaha menyusukan anak secara eksklusuf.

 2. DAPAT MERAPATKAN HUBUNGAN IBU & ANAK
Dalam tempoh cuti yang lama ni, ibu dapat meluangkan lebih masa bersama anak & juga bayi. Secara psychology, anak-anak yang mendapat perhatian sepenuhnya terutama bayi yang baru lahir akan cepat berdikari dengan sendiri apabila ibu terpaksa keluar bekerja. Anak akan merasa puas dapat bersama ibu dalam tempoh yang lama. Komunikasi antara ibu & anak semasa tempoh berpantang juga amat penting bagi membantu anak memahami secara semulajadi tentang keadaan persekitarannya.

3. IBU DAPAT BEREHAT SEPENUHNYA
Selepas tempoh mengandung selama 9 bulan, saat bersalin, pasti ibu-ibu merasa penat. Tempoh berpantang la adalah tempoh mereka berehat seketika walaupun terpaksa melayani kerenah bayi mahupun anak-anak. Jadi, tempoh 90 hari ni insyaALLAH cukup untuk ibu merawati fizikal dan juga mental sebelum keluar bekerja selepas habis tempoh bercuti nanti.


4. BILA KITA CUKUP BERSEDIA. KITA PUN AKAN MUDAH CERIA.
1 FAMILY AKAN CERIA BERSAMA-SAMA


AKU SELAKU WANITA DAN IBU , MENYAMBUT BAIK PEMBERIAN KERAJAAN INI.


7 comments:

fairus said...

Sekarang sektor kerajaan boleh cuti bersalin sehingga 90 hari.. Ia baik untuk sebab2 yang telah awak berikan.

ILA HAFIZ said...

eh silap..60 hari lak..90 hari..hehe.. ye btol tu

zura@iwan said...

btuah juga pekeja awam...cm sy ni 60 ari je la dpt pon..hehe

Bibu said...

untung2..cube kalo diaplikasikan kat swasta?fengsan!sdgkan 50 hari pon dah dipanggil bekerja huhuhu

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

aku golongan swasta :(

kak ina kl said...

ila nanti edit balik sponsor tu yer..ada sponsor baru..capek lagi ka ibu ..

ILA HAFIZ said...

orite;)

 
template by suckmylolly.com