PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

21 October 2010

RAHIM PECAH / UTERINE RUPTURE

UTERINE rupture (kadangkala ia lebih mudah disebut rahim pecah) adalah suatu trauma serius bagi ibu hamil dan bayinya.





Tahap uterine rupture boleh pelbagai, sama ada hanya rekahan kecil menembusi dinding rahim dan selaputnya (peritoneum) serta menampakkan anggota bayi ataupun belahan lebar sehingga bayi atau uri sudah terkeluar ke dalam ruang abdomen


.

Walaupun kebarangkaliannya kecil (kurang daripada satu peratus), jika berlaku, ia boleh mengakibatkan kesan teruk kepada ibu dan bayi, malah boleh meragut nyawa kedua-duanya.

Ibu boleh mengalami kehilangan darah yang banyak, memerlukan pembedahan segera mengeluarkan bayi, mengawal pendarahan (melalui jahitan membaiki rekahan terbabit dan ligasi saluran darah rahim), serta menghadapi kemungkinan kehilangan rahim jika pendarahan berterusan tanpa dikawal.



Bekalan oksigen yang terputus kepada bayi pula boleh menyebabkan keilatan kekal kepada organ badannya malah kematian akibat lemas.

Beberapa maklumat lanjut berkaitan kehamilan terdahulu (terutama kandungan kedua) perlu diketahui sebelum membuat perkiraan risiko anda, ini termasuk:

- Sama ada anda pernah menjalani pembedahan membabitkan ruang rahim contohnya membuang fibroid. Ini melemahkan struktur dinding rahim dan meningkatkan risiko ia merekah.
- Jenis belahan atau parut pembedahan pertama. Parut berbentuk ‘T’ atau ‘J’ meningkatkan risiko uterine rupture.

- Penyembuhan selepas pembedahan pertama dan kedua. Jangkitan seperti endometritis jika berlaku, boleh menyebabkan parut pembedahan pada dinding rahim menjadi tidak kuat dan mudah meregang atau koyak.


- Keseriusan koyak dinding rahim.
Anda kini mempunyai beberapa masalah atau risiko berkaitan kehamilan yang perlu diambil kira iaitu:
- Sudah dua kali menjalani pembedahan Caesarean. Ini tambah meningkatkan risiko uterine rupture kepada empat hingga lima kali ganda berbanding ibu yang hanya sekali pembedahan Caesarean.

- Pernah mengalami uterine rupture.



Hamil dengan mengandaikan atau mengharapkan rawatan segera boleh dilakukan doktor jika uterine rupture berlaku adalah salah. Ini kerana sukar untuk mengenal dengan pasti tanda awal dan ini boleh melambatkan tindakan diambil, pembedahan pula perlu dilakukan segera sebelum ia memberi kesan kepada bayi.

Kajian melaporkan tempoh selamat jika bayi dikeluarkan seelok-eloknya di bawah 18 minit atau sekurang-kurangnya di bawah 30 minit saja. Waktu ini sebenarnya amat singkat kerana ia meliputi waktu persediaan pembedahan, pemindahan dari bilik bersalin ke bilik pembedahan, pembiusan, pembedahan awal serta membuka abdomen yang juga mencuri masa penting ini.

Ini kerana tempoh yang singkat (kehamilan baru dengan kelahiran terdahulu) juga meningkat risiko seseorang untuk mengalami uterine rupture. Sebaliknya, pengguguran menggunakan prosedur dilation & curettage (D&C) juga berisiko. Memandangkan luka pembedahan masih baru, tusukan alat D&C menembusi dinding rahim boleh berlaku. Berbincanglah lebih lanjut dengan doktor anda.

Sekiranya penilaian doktor anda mendapati meneruskan kandungan membahayakan kesihatan atau nyawa anda, menamatkan kehamilan adalah pilihan lebih sesuai namun anda juga harus faham kemungkinan komplikasi prosedur pengguguran.

Lazimnya, di negara kita, ia memerlukan pengesahan dua doktor pakar. Jika anda membuat keputusan untuk meneruskan kehamilan ini, ia memerlukan rawatan pakar secara lebih kerap terutama setelah memasuki usia 28 minggu (enam bulan setengah ), berkemungkinan juga pembedahan dirancang lebih awal (sekitar 34 minggu atau lapan bulan) bagi mengelakkan anda didatangi sakit pengecutan otot waktu bersalin.

Pengukuran tebal dinding rahim juga boleh membantu mengenal pastinya iaitu ketebalan kurang daripada 2.5 milimeter. Pengambilan pil zat tambahan juga perlu dimulakan untuk mendapatkan paras hemoglobin darah yang optimum.

Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/
- Kini hamil lagi dalam jarak yang dekat.

- Hanya mempunyai seorang anak yang masih hidup dan usia anda masih muda.
- Jarak antara kelahiran pertama dan kandungan kedua. Jarak yang dekat mungkin antara faktor punca anda mengalami uterine rupture tempoh hari.

- Usia kandungan kedua sewaktu bersalin dan sama ada sakit bersalin datang dahulu atau prosedur induksi bersalin dilakukan. Ini bagi merancang waktu selamat bagi pembedahan Caesarean. Sakit bersalin juga meningkatkan risiko melebihi tiga kali ganda (lima berbanding 1.6 dalam setiap 1,000 jika belum didatangi sakit bersalin).

- Ubat yang digunakan (jika induksi bersalin). Induksi menggunakan ubat prostaglandin meningkatkan risiko melebihi tiga kali ganda (24.5 berbanding 7.7 dalam setiap 1,000)

- Tempoh masa sakit bersalin, prosedur vakum atau forsep dan bayi bersaiz besar, semuanya meningkatkan risiko uterine rupture.

8 comments:

zura@iwan said...

riso la tgk ni.....tingin nk pregnan...mudah2an kalu pregnan nnti...semuanya lancar...aminn

ILA HAFIZ said...

zura : insyaALLAH..

iera_ayen said...

takutnye...akk kira berisiko jugak la sbb dah 4 kali indius...huhuuuu

ILA HAFIZ said...

kak iera: next plan better g check up dulu kat pakar.

el said...

bgslah info ni..aku pun baru tau dr kes teha tu..huhuhu bahaya tul

ILA HAFIZ said...

aku saje nak kongsi info.

Emisha Jamaluddin said...

bagus info ni,br la faham sbb kawan sy alami situasi mcm ni...maybe baby kembar die besar kot...sedih jgk dgr die kne buang rahim...

Kamalia Nor said...

Sgt bagus info ni..saya mengalami nye sendiri...allah saje yg tahu....syukur saya dan baby selamat...wpun hanya 1%.tp risiko sgt tinggi...anak yg ketiga..

 
template by suckmylolly.com