PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

04 October 2010

AGAKNYA BEGINI LA KOT..

Agaknya begini la kot aku kalau ada anak sepasang dengan umur beza setahun je. Haru dibuatnya, baru setengah hari belum sehari. Semalam aku pinjam anak kawan aku, si Tehah. Kebetulan ayah dia outstation ke Gua Musang, Kelantan & ummi dia plak tgh mabuk sickness yang teruk. Memang x larat la si feezah nak melayan kerenah anak dara dia yg tengah melasak tu.

Asalnya semalam feezah dtg saja-saja je lunch kat umah aku, so, aku offer la nak anta tehah ni ke rumah nenek dia kat Keramat AU1. Ummi tehah ni xyah la g keramat & terus rest kat rumah dia di gombak. Izz pun x puas nak main-main dgn tehah kemarin sbb dah malam.

Bermula la kehidupan aku bersama sepasang anak yang berusia 3 & 4 tahun. Dah nama budak-budak kan.. x wajib la kalau xde aktiviti menyepah rumah. Si izz ni kalau dok sorang pun dah suka menyepah rumah cam kapal pecah. Tambah ada kakak dia lak yang dipanggilnya "dek ah" tu lagi la haru biru. Bukan cam kapal pecah .. dah cam kapal kena serang lanun dah. Fenin mummy oii.. hehe

Dari hall sampai ke bilik mainan bersepah. Bayangkan 5 kotak mainan izz bertaburan bagaikan dirasuk histeria. Tengah2 main tu ada gak aksi melalak, menjerit. Mana taknya berebut mainan. Nak benda yg sama. si kakak & adik pun xmo mengalah. aku leraikan pun sure la aku akan suruh dowang share..main gilir2. Takdak maknanya!!! dowang berebut gak. atlast aku pujuk bg lain sbb bingit telinga aku dgr si izz menangis. Tau jela sore dia la kecik..nyaring woo bila dia nangis. Si tehah lg la.. sore besar kang kalau melalak mau mengaum umah aku. huhu.

Apis lak takde pun sbb ada photoshot luar. Cukup time, aku buatkan susu utk budak2 ni. Masa ni cool skit la sbb dowang masing2 baring sebelah2.. minum susu sama2 sambil tgk tv. Bila aku tgk hall aku dah cam kubu askar..bilik menan dah cam markas kena serang. Aku geleng kepala. agaknya camni la kalau anak rapat. penat gak nak melayan. haha
Dahla semua bantal2 aku kat bilik tu dikeluarkannya..disusun depan tv wat benteng. selimut aku tu lg la di buat alas.. di buat atap..hehe kretip sungguh kan?..
Bila aku nak makan buah..semua nak.. potong la kecik2 kasi sorang 1. Dah semua nak makan bersuap. syok gak time ni.

Petang tu aku siap2kan budak 2 orang ni. Aku dah janji dgn dowang nak bawak g naik kuda kat Taman tasik ttwangsa. Kalau dr umah aku dokek jo.. dlm 15min. Bukan main seronokla dowang. Dok dlm kete 1 seat share 2 ye. Sementara nak sampai tasik.. kami nyanyi2 dalam kete. hehe..meriah tol. Sampai je tasik, aku pimpin tangan izz kanan, tehah kiri. yeah...kita p naik kete kuda dulu. Murah je bayaran dowang ni..sorang 50 sen je, aku je rm1. okla tu kan..pusing 1 pusingan. cukup la tu.. dah wat budak2 tu happy. Lepas tu aku bg dowang naik kuda sorang2. sekali pusing dgn kuda tu rm1 sorang je. izz & tehah g naik kuda tu. berani budak2 ni.. :) kalau ada kuda dewasa mau aku pun nak naik. hehe..



Lepas naik kuda.. aku bawak pusing2 taman tp naik kete la. aku malas nak jalan kaki sbb nanti dowang x reti nak balik bila nampak playground. Tengok jam pun dah kol 6. Aku terus bawak budak2 ni g WangsaWalk Mall. Siang2 tehah dah mintak aku g kedai beli cupcakes. Dia ni suka cupcakes. Aku teringat kat WWM ada muffin cafe. Sampai je sana, lepak dulu makan ice cream. sedappp... :) aku pun dah macam budak2. Masa tu izz tido, terpaksa la kelek si izz & pegang s tehah. Layan la si tehah makan ice cream kat MingoMingo sampai habis. Tiba-tiba tehah ckp nak kencing. ALAMAK!!! kencing?? izz tido ni..hmmm..
aku bukan apa.. risau lak nak biar si tehah tu kencing sendiri. x confident aku. So, aku pun bawak dia g toilet. Susah gak bila anak sorang tido. sebelah tangan je aku uruskan dia. Masa tu baru la sedar untung gak badan besar ni. senang aku kelek budak kecik ni. haha
Disebabkan lantai toilet tu kotor skit..aku lak naik geli bila tehah nak bukak kasut. Yela kan kang kasut basah plak. Aku pun decide dukung si tehah ni ..ha amik!! kiri kanan berdukung. Aku pangku izz sebelah..pegang tehah masa nak kencing. huh! mencabar!..Lepas tu basuh2 dulu memem dia & dukung balik keluar & letak dia atas sinki. Nasib gak masa tu izz dah bangun. lehla uruskan tehah kejap. huhu.

Destinasi seterusnya p kedai muffin. Kecoh tol anak-anak aku ni pilih muffin ikut tekak sendiri. kejap tu kejap ni. basah gak la ketiak aku layan dowang ni. kejap gaduh kejap baik. si izz ni kalau leh nak sama gak dgn tehah.
Habis beli muffin.. aku pun keluar dr WWM & terus menuju ke keramat AU1. nak anta si tehah ni la balik umah nenek dia. Sepanjang ummi dia mabuk ni, tehah ni dok keramat 5 hari. Weekend je ayah ummi dia amik. Masa dlm perjalanan haru balik..dah si izz melalak x hingat. rupanya berebur car seat izz tu. si izz ni gatai tol. dia yg xmo duduk situ. Bila tehah duduk dia lak marah. Mampuih..!
lantak kowang la gaduh kat belakang. mummy pasang lagu BF korea mummy je. hehe feeling sebelah ada 'oppa'. hehe Masa dah sampai depan umah nenek tehah, pulak dah..tido rupanya budak berdua tu. Tergolek masing-masing keletihan agaknya. Seronok je tgk dowang tido camtu.. how`s sweettttttt!... :)
My Adorable Kids ... Love FOREVER

3 comments:

Unknown said...

salam ila..lamanya tak jumpa kamu kan..dah lawat syafa ker belum?

lawanya girl tu..girl friends Izz ker?

Fiza Nordin said...

hamboiiii bukan main lagi anak dare hang....dgn comin mate besonye...meh untie pija nak pinjam mehhhhhh

Mizz_Ila said...

kak ina : dah ..hari ke 3 dia bersalin. tu anak angkat ila.

kak fiza: hahahaa glemm you ;)

 
template by suckmylolly.com