PEMBACA / READERS

 mualai 26 SEPT 2010
since 26 september 2010

15 April 2009

MEE KARI KERANG

mee kari kerang yg sesak larat di dalam mangkok.. kuah kari kerang yg sarat dgn muatan mee kuning suda dicelur telur rebus.. toge, cili padi, daun sup & carikan isi ayam jus epal homemade budak kecik yg mintak nenen.. iskhhh...kaco mummy masak je.. jom kongsi resipi : Bahan Kuah kari kerang :- A 1 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1cm halia (i suka halia muda) ---di blend-- 2 sudu cili blend/giling pun boleh 1 mangkuk kecik air rebusan kulit udang 4 ekor isi udang yang dah diblend 1kg kerang rebus serbuk kari ikan/daging -- dah bancuh dgn air jdkan pes 1 paket fishball 2 ketul fishcake -- dah potong kecik2 1 paket tahu goreng -- potong 2
1 biji kentang -- di potong dadu & rebus sampai empuk minyak masak garam secukup rasa 1 bunga lawang 1 buah pelaga 1 kayu manis 1 batang serai -- dititik sedikit daun kari 1 mangkuk beso santan -- 1biji kelapa ---rencah2--- mee kuning -- dicelur telur rebus sawi - dipotong & celur toge --celur cili padi -- hiris daun bawang --hiris bawang goreng -- kalau nak limau kasturi -- kalau suka masam2 1 ketul ayam goreng --diracik isinya (separuh masuk kuah) caranya.... 1- Panaskan minyak dlm periuk.. Tumis cili blend, bahan A yg diblend hingga naik bau. Masuk bunga lawang, buah pelaga, kayu manis. 2- Masukkan air rebusan kulit udang & isi udang yg dah diblend. Masuk serai yg dititik. 3- Masukkan pes kari dan sedikit air. Kacau hingga naik bau 4- Masukkan kerang rebus, sedikit isi ayam, fishball, fishcake,tahu goreng dan kentang rebus. 5- Masukkan santan.. kacau & biar hingga pecah minyak dan pekat Sediakan sayuran & mee yg telah dicelur. Hidangkan .... --selamat mencuba---
hidangan dinnerku malam td... ;)

17 comments:

el said...

ya Allah ilaaaaaaaa ko saje je kan..time lunch je ko tepek makanan..huwaaaaaaaaaaaa SODAPNYE MEE KARI KERANG KOOOOOOOO....leleh dah ni..sedap nk mmpos aku tgk..(dlm ati aku: eleh tu semua sbb camera dlsr la) kahhhhh

MUMMY ILA said...

el~ wakakakaka.. dlsr aku pun meliur nengok mee kari aku..

Nur Syafawati said...

aku sgt2 terliurrrr....sgt2..sgt2..tapi bukan sbb mengidam yerk...hanye la atas sebab2 teringin!!harap maklum!!!!

MUMMY ILA said...

sya~ nasib ko bgtau..kalau x mau aku buatkan utk ko tp dah x mengidam..cancel la!

ayien78 said...

ko mmg rajin ila...aku gak yg tk berapa nk rajin
masak rajin cuma bab tepek gambar mmg malas sokmo....

geram tgk mee kari ko...terkecur2 air liuq....eiiiiiiii

fazilzura said...

MAK AIII ilaaaa.. adeh lapo terus perut ku ini....

nasz said...

pekat sungguh kari ko tu, suke aku tgk. sure terangkat kena ngn mee tu

ai said...

KAU SEMEMANGNYE KIJAM DEBAB!!!! KIJAM!!!!!!!!!!!

MUMMY ILA said...

wakakaka...aku suka buat orang terliur.. hehe

kak ai ..mee kari kaki ayam lg sodapp.. wallaaaa

eLYies said...

huwaaaaaaaaaaaa...huwaaaaaaaa...dah meroyan dah aku wei...nak sepinggannnnnnnnn

saveme_zero said...

aku x mo resepi! aku nak mee kari kerang..adehh..terliur la aku ila.

♥ Eda ♥ said...

besennn...aku suker mee kari yg full dgn kerang...tapi kat sini kerang bapak mahal!aku tak leh la nak buat cemni...eh takpe balik nanti aku nak rase air tgn ko eh besen..ataupun kite masak same2 meriah kan...wahhhh gitu

*MaMa HeRdA* said...

ilaaaaaa....buleh tak ko buatkn untuk aku..aku byk2 kari mee kari je aku favret ilaaaaaaaaaaaaaaaaa....aku lapor ni!!!!!!!!!

MUMMY ILA said...

yies~ sabo mak yong.. g makan kat food court mv tu..

kak sue~ meh kasi barang kat aku..aku masakkan utk ko.kahh

eda besen~ nanti kita main masak2 sama2 ye...

MUMMY ILA said...

her~ boleh ko bg je bahan2 kat aku..kahhh

ayuZack said...

ila, ko memamng hebat la tang bab2 sediakan makanan nie, nmpk kesungguhan mu.. menjadikan daku pon teruja nak rase mee kari kerang ko tuh... leleh ayaq liurrr siot!!!

MUMMY ILA said...

ayu~ kahh...leleh jangan x leleh..wakakakaka

 
template by suckmylolly.com